Átfogó mintaprogramok az iskolák
környezeti nevelési programjának elkészítéséhez
Az Oktatási Minisztérium elkészíttette a KFPT – Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programigazgatóság (KöNKomP) és a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (MKNE) közreműködésével szerkesztett Segédlet az iskolák környezeti nevelési programjának elkészítéséhez c. kiadványt. A Segédlet a közoktatásról szóló törvény 2003. évi módosításának 48. (3.) bekezdése értelmében kötelező környezeti nevelési programok elkészítéséhez kíván segítséget nyújtani, az innen elérhető mintaprogramokkal kiegészítve.
Jelen dokumentumban négy különböző iskola (városi ill. természeti környezetben lévő általános iskola, gimnázium és szakközépiskola) átfogó környezeti nevelési programját találhatják. Hangsúlyozzuk, hogy a négy program csupán mintaként szolgál (innen a név: mintaprogramok), azok részeit nem javasoljuk szó szerint felhasználni a program megszerkesztésekor. Az egyes mintaprogramokból minden iskola – adottságaihoz, jártasságához és felkészültségéhez illeszkedően – merítsen ötleteket, példákat, melyeket valószínűleg az eltérő jellegű intézmény mintaprogramjában is bőven talál.
A következőkben olvasható mintaprogramok az MKNE szervezésében megtartott műhely-konferencia résztvevőinek közreműködésével, a KÖRLÁNC – Országos Egyesület a Környezeti Nevelésért , a Környezeti Nevelési Hálózat, a Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetsége (KOKOSZ), a Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete, a Zöld Szív szervezetekkel együttműködve készültek.
A szóban forgó négy mintaprogram egyúttal alapjául szolgált az OM kezdeményezésére és kiadásában, a KöNKomP szerkesztésében, az MKNE és az Országos Közoktatási Intézet (OKI) közreműködésével megjelent
Segédlet az iskolák környezeti nevelési programjának elkészítéséhez c. kiadványhoz, melyet az OM valamennyi közoktatási intézményhez eljuttat. E kiadvány négy nagyobb fejezetben öleli fel a környezeti neveléséi programok elkészítéséhez szükséges tudnivalókat – a jogi háttértől, a vonatkozó jogszabályoktól kezdődően, a környezeti nevelési program pedagógiai programban elfoglalt helyén, elkészítésének javasolt lépésein, vázlatán stb. keresztül, egy közvetlenül követhető mintán át, egészen a különböző, a programkészítést segítő ötletek, javaslatok felsorolásáig. Noha terjedelmi korlátok miatt nem tartalmazza teljes egészében az összes (pl. falusi, kisvárosi, nagyvárosi-lakótelepi, külvárosi általános vagy középfokú) intézményre kidolgozott környezeti nevelési programot, de azokból – oly módon emeli ki a leghangsúlyosabb, mintaként használható összetevőket, részeket, hogy a programkészítéskor valamennyi iskolának hasznára váljék. Ezzel is érzékelteti a programok sokszínűségét. Így aztán ki-ki megtalálja benne saját iskolája adottságaihoz, jártasságához és felkészültségéhez igazodó részleteket.
A bemutatott négy mintaprogram szintén megtalálható az OM, a KöNKomP, a MKNE és az OKI honlapján.
Budapest, 2004. március 10.