A továbbképzés megnevezése: Ökosodj! Fenntarthatóságra nevelés a köznevelési intézményekben (Óvoda- vagy iskolapedagógusok részére)
40 órás folyamatba ágyazott (3 jelenléti képzési nap + a képzési napok között online mentorálás és otthoni munka) pedagógus-továbbképzés!
Elvégzéséről tanúsítványt állítunk ki!
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2024/000118
Alapítási engedély szám: A/13208/2024
Időtartam: 40 óra
Célcsoport: óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, egyéb pedagógus-munkakört betöltők, könyvtáros, felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező, nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak, pszichológus, logopédus, pedagógiai asszisztens. Intézményvezetők, Zöld Óvoda/Ökoiskola koordinátorok, vagy tantestületek. (Kihelyezett képzések szervezésére is van lehetőség.)
Résztvevők száma: 10-22 fő/csoport (Ajánlott, de nem kötelező, hogy egy intézményből lehetőleg min. 2 fő jelentkezzen.)
Költsége: min. 75e Ft/fő, max. 105e Ft/fő (Létszámtól és megegyezéstől függően. Az ár nem tartalmazza az utazás, étkezés, szállás költséget, annak szervezése a résztvevő feladata.)
Részletek
A továbbképzés célja:
– A résztvevők gazdagodjanak ismeretekkel és készségekkel, amelyek megerősítik a környezetről, természetről, társadalomról való gondolkodásukat, attitűdjüket, s ezáltal környezeti nevelési helyzetekben hitelesen tudják képviselni a környezetvédelem ügyét.
– A résztvevők ismerjék meg a környezeti avagy fenntarthatóságra neveléshez szükséges ökológiai alapismereteket és készségeket.
– A résztvevők megismerkedjenek a fenntarthatósági pedagógus kompetenciával, valamint a nemzetközi pedagógiai kompetencia keretrendszerekkel; és gyakorolják a vonatkozó pedagógiai módszereket (pl. disputa, cselekedve tanulás, transz-diszciplináris tanulás, kooperatív módszerek, játékkal tanulás).
– A résztvevőknek fejlődjenek a helyi/intézményi szintű környezeti nevelési programok megtervezéséhez, megvalósításához szükséges készségei, technikái, s ezen keresztül erősödjön a saját környezetükben, nevelési programjukban megjelenített tantárgyi, tantárgyközi, valamint iskolán/óvodán kívüli környezeti nevelési programok szervezését, koordinálását illető felkészültségük.
– Készüljenek el a résztvevők saját intézményei számára „zöld” szemléletű pedagógiai, intézmény-fejlesztési tervek, javaslatok.
– Bővüljön a résztvevők szakmai-pedagógiai kapcsolat-rendszere.
A képzés rövid ismertetése:
Akkreditált, 40 órás folyamatba ágyazott (3 jelenléti képzési nap + a képzési napok között online mentorálás és otthoni munka) pedagógus-továbbképzés pedagógusoknak, tantestületeknek, az ország bármely részén. A folyamatba ágyazott továbbképzésen a képzés trénerei, mentorai folyamatosan támogatják a résztvevőket a záró dolgozatuk előkészítésében, mely saját intézményükre vonatkozik.
A továbbképzés indokoltsága: A fokozódó ökológiai problémák – klímaváltozás, fajok kipusztulása, invazív fajok terjedése stb. – értelemszerűen felhívták a figyelmet a fenntarthatóságra nevelés fontosságára, az ökológiai gondolkodás mélyebb elsajátítására. Egyre összetettebb a köznevelési intézmények ezzel kapcsolatos feladata; változnak a jogszabályok és a pedagógusok munkáját érintő egyéb követelmények is. Időszerű tehát az a továbbképzés – s ilyen ez az „Ökosodj” is – , amely segítséget nyújt a pedagógusoknak – és rajtuk keresztül az intézményeknek is – a környezeti problémák megértésében és megoldásában, a fenntarthatóságra nevelés céljainak elérésében, az előrelépés gyakorlati megvalósításában.
A továbbképzés rövid tartalma: A képzés során a résztvevők ismerkednek a természet működésének általános törvényeit leíró tudomány – az ökológia – legfontosabb fogalmaival, szembesülnek a mindannyiunkat érintő globális problémákkal, értelmezik azokat a folyamatokat, hatásokat, amelyek a mai állapot kialakulásához vezettek, illetve a jövőbeli változásokat meghatározzák. A résztvevők gyakorolják azt a gondolkodásmódot, amely segít megérteni az összetett rendszerek működését, és segít – ha szükséges – tágabb kontextusba helyezni addigi tapasztalataikat, véleményüket. Megismerkednek a „Föld-védő” pedagógiákkal, feltárják a környezeti nevelés, fenntarthatóságra nevelés és globális nevelés területének hasonlóságait és hangsúlybeli különbségeit. Tanulmányoznak olyan tanulásszervezési formákat, módszereket, szemléltető eszközöket, amelyek különösen alkalmasak az eredményes fenntarthatóságra nevelésre, s segítséget jelenthetnek intézményük ökoiskolává/zöld óvodává válásában, illetve a elnyert cím megőrzésében. Mindenütt érintjük a személyes, illetve globális dimenziókat, melyek a környezeti nevelésről alkotott szemlélet formálását célozzák. A saját környezet többszintű – természeti, tárgyi és közösségi – megismerése, fölfedezése, változásainak értelmezése kiemelt fontosságú. A módszertani paletta színesítése az óvodai nevelés és az iskolai oktatás gyakorlat-centrikus irányba való elmozdulását célozza. Hátteret kapnak a részvevők ahhoz, hogy gazdagítsák saját intézményi közösségük fenntarthatóságra nevelési kultúráját, s ők maguk aktív résztvevői lehessenek a fejlesztési folyamatoknak, a pedagógiai megújulásnak. Ajánlott, de nem kötelező, hogy a képzésre egy intézményből lehetőleg min. 2 fő jelentkezzen, mivel ez segítheti az adott intézmény önfejlesztési folyamatát.
A fő témakörök: Ökológiai alapok; Globális problémák; Rendszerszemlélet; Fenntarthatóságra nevelés; Saját intézmény fejlesztése.
Módszertan: A leggyakoribb módszer: felvezetés – csoportmunka – megbeszélés. Előadás alig van, de vezetett megbeszélés gyakran. Nagy szerepet kap az interaktivitás és az egymástól tanulás. A folyamatba ágyazott szakaszban – saját intézményi foglalkozásterv készítése – online konzultációra, mentorálásra kerül sor.
A tanúsítvány kiadásának feltételei:
Részvétel a kontakt-órák min. 90%-án. Legalább egy alkalommal konzultáción való részvétel a folyamatba ágyazott szakaszban, s az e-mentorral kapcsolattartás. A Záródolgozat – amely a résztvevő saját intézménye számára hasznos fenntarthatóságra nevelési anyag – elkészítése és határidőre történő benyújtása.
Az előírt tartalmi követelmények:
– Ismeri az iskolák/óvodák fenntarthatóságra nevelésének, működési fenntarthatóságának tényezőit, s tud idevágó jobbítási javaslatokat tenni, tervezni.
– Képes szűkebb és tágabb környezetének öröm- és bánatpontjait felismerni, s ezt alkalmazni pedagógiai tevékenységében.
– Ismeri az intézménye környezeti azaz fenntarthatóságra nevelési tevékenységét meghatározó – hazai, EU-s és nemzetközi – dokumentumokat, valamint az azokból fakadó lehetőségeket.
– Tudja a projekt tervezés alapjait, s legyen képes ennek megfelelően iskolai/óvodai projekteket tervezni.
– Ismeri a komplex tanulásszervezési formák (projekt, témanap, erdei iskola/óvoda, kutatás-alapú tanulás stb.) környezeti nevelési lehetőségeit, s képes ezek gyakorlati alkalmazására.
– Képes saját intézménye fejlesztési tervéhez konkrét javaslatokat tenni a fenntarthatóság szempontjainak figyelembevételével.
Záródolgozat
Önállóan – de az adott intézményben vele együtt dolgozó társaival való együttműködésben – kidolgozott anyag elkészítése és határidőre történő benyújtása az alábbiak közül választható témában, a hallgató intézménytípusának megfelelően.
a) A terepi – az intézmény épületén kívüli – tanulás formái, módszerei és jelentősége a fenntarthatóságra nevelésben; különös tekintettel a résztvevő saját intézményére.
b) A városi/települési környezeti nevelés lehetőségei az óvodák/iskolák gyakorlatában. A helyi épített és természeti környezet – különös tekintettel a résztvevő saját intézménye – lehetőségeire alapozott konkrét terepi program megtervezése adott korosztály részére.
c) „Intézményünk zöldítése”, azaz a saját oktatási intézmény (óvoda, iskola) fenntarthatóságra nevelési, fenntartható működési helyzetének feltárása, az eredmények elemzése, és a fejlesztésre vonatkozó javaslatok megtétele.
Záró ellenőrzés értékelési szempontjainak meghatározása:
a) A terepi módszertani lehetőségek minél szélesebb körű ismertetése; a feldolgozott témán belül komplexitásra (humán-reál, elmélet-gyakorlat egyensúlya) törekvés; a zöld kompetenciák fejlesztési lehetőségeinek beépítése. A fenntartható fejlődés érdekében szükséges ismeretek, magatartásminták, értékek és életviteli szokások megjelenítése az ember-természet kapcsolatban és a pedagógiai munkában.
b) A helyi környezeti nevelési lehetőségek felkutatása (múzeum, állatkert, botanikus kert, közeli kiserdő, park, érdekes városrész, helyi gazdaság stb.). A megtervezett foglalkozás/program innovatív, változatos a módszerekben, érvényesül benne a természettudományok és társadalomtudományok egyensúlya valamint a globális kontextusba ágyazottság.
c) A helyzet felmérésének szélessége (pl. az iskolai/óvodai alapdokumentumok adott szempontú áttekintése; a pedagógiai munka értékelése; az intézmény környezettudatos működtetése, kapcsolat helyi szervezetekkel, demokratikus működtetésre való törekvés). A fenntartható működtetésre vonatkozó fejlesztés megvalósítása reális vállalásokra alapul és közös fejlesztés révén valósul meg. A lakóhelyi közösség bevonása. Egész-intézményes megközelítés.
A dolgozat terjedelme legalább 15 000 karakter (szóközzel). Beadási határidő: a tanfolyam zárását követő 3 héten belül.