Új tagok bemutatkozói A mai dátum: 2017.10.20.

Sali Éva

2010-ben földrajz alapszakon végeztem a Nyugat-magyarországi Egyetem Természettudományi Karán, majd elvégeztem egy idegenforgalmi szakmenedzser képzést. Idén ősszel geográfus mesterszakon kívánom folytatni a tanulmányaimat. Jelenleg a Bakonyerdő Zrt. Természet Háza Látogatóközpontjában ökoturisztikai munkatársként dolgozom. Érdeklődési körömbe tartozik a természet- és környezetvédelem, a fenntartható fejlődés, a kreatív újrahasznosítás is. Bár végzettségemet tekintve nem vagyok pedagógus, a munkám során sok gyermekkel kerülök kapcsolatba - így a környezeti nevelés, az erdőpedagógia is érdekel. Úgy vélem, hogy egyesületi tagként sokat tanulhatnék, új ismeretekkel, tapasztalatokkal és élményekkel gazdagodhatnék."
Goy Anna

Gyermekkorom óta neveltek a természet szeretetére, mind az iskolában, mind otthon. Törzsgyökeres budapesti vagyok, de szerencsére a város szélén, zöldövezetében élek. Tanulmányaimat is itt végeztem: 2009-ben diplomáztam a Corvinus Egyetem Budai Campus Kertészmérnöki Karán, ahol kertészmérnök és természetvédelmi mérnök képesítést szereztem. Az (MKNE) Egyesület tevékenysége már régebben is érdekelt, ezért 2011 tavaszán elhatároztam, hogy bekapcsolódom a munkákba. Az egyesületen belül elsőként a BEAGLE programban és a Zöld Zugolyban kezdtem dolgozni, ahova Laskovits Kata invitált. Remélem, nagyban tudom majd segíteni az MKNE munkáját a jövőben is, hiszen kiemelkedő fontosságúnak tartom a jövő nemzedék szemléletformálását. Bízom benne, hogy együtt hatékonyan tudunk tenni a jövőnkért, utódjaink jövőjéért. (Munkák: önkéntes munkáim szinte teljes mértékben fenntarthatósággal, szemléletformálással kapcsolatosak: gömörszőlősi fenntartható falu programban végzett munkák, Zöld Fiatalok Egyesületében környezeti nevelési módszerek elsajátítása, terjesztése, szemétszedés, tárlatvezetés fenntarthatósági témájú kiállításokon, YIA program szervezése, segítség a megvalósításban, egyéb részvétel egyéb mozgalmakban (pl. nem kérünk szórólapot, komposztálás népszerűsítése) stb.) Az Egyesület munkáját a következőkkel tudom segíteni: módszerkosár kibővítése, szervezési feladatok, rendezvényeken való megjelenés, nyelvtudás (angol), szaktudás. Pedagógiai végzettségem nincs, de nagyon érdekelnek a nemformális oktatási módszerek.
Gáborné Sárdy Julianna

Mindenekelőtt szeretném megköszönni a lehetőséget, hogy a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület tagjainak sorába léphetek. Gáborné Sárdy Julianna vagyok, éppen a napokban települünk át 5 gyermekemmel (17, 12, 9, 7, 4 évesek) és férjemmel Solymárról Csopakra. Biológia-földrajz szakos középiskolai tanár vagyok, szeptembertől párhuzamosan tanítok 2 Waldorf iskola gimnáziumi tagozatán: Solymáron biológiát, Nemesvámoson pedig földrajzot. Emellett végzős vagyok Solymáron a Waldorf esti posztgraduális osztálytanítói tanárképzésen. Ezenfelül - immáron 2 éve - bekapcsolódtam a Balaton-felvidéki Nemzeti Park, ill. a Bakony-Balaton Geopark által szervezett geotúra-vezető képzési programjába, ahol folyamatos továbbképzéseken veszek részt. Mint geotúra-vezető rendszeresen vezetek geotúrákat a Balaton-felvidéken, ill. szervezek geotáborokat gyerek-, ill. felnőttcsoportok számára Pálkövén. A Művészetek Völgyének programjaiba is bekapcsolódtam geotúra-vezetésekkel, ill. előadást is tartottam a Zöld Zugoly szervezésében a Pannon-tenger témakörében. Ehhez társult egy közös növénytani-geológiai túra Taliándörögd környékére. Ekkor kerültem kapcsolatba az egyesület ott levő tagjaival, akik - nem kis örömömre - meghívtak körükbe. Az első munka, amibe már én is bekapcsolódhatnék ősztől a geológiai résszel, egy tanösvény létrehozása Taliándörögd környékén. Számomra ez nagyon izgalmas feladat, örömmel vállalom! Remélem, a jövőben az egyesület tagjaként mind több lehetőségem nyílik arra, hogy gyerek-, ill. felnőttközösségeknek - mind ismeretek adása, népszerűsítése terén, mind pozitív példamutatással - segítségére lehessek, hogy mind tudatosabban és tevékenyebben vehessenek részt egy élhetőbb, tisztább környezet kialakításában és fenntartásában. Hiszem, hogy együtt Veletek ez a misszió hatékonyabb, mint egyedül. Nagy várakozással tekintek közös jövőnk elé, minden leendő tagtársamnak kívánok sikeres, tartalmas munkát, amelyben Mi is és mások is örömöt találnak.
Reök Cecília

Reök Cecília a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem elvégzése után 2005-ben kezdett jelentősen ökodesign tervezéssel és környezettudatos események szervezésével foglalkozni. Tárgytervezésnél figyelembe veszi a hagyományos környezetvédelmi irányelveket éppúgy,mint az ökodesign teljes szempontrendszerét. Iparművészként ökotudatos tervezés jellemzi, szem előtt tartva a tárgy teljes életciklusát a nyersanyagok beszerzésétől a hulladékkezelésig. Célja olyan kreatív és innovatív tárgyak létrehozása, melyek a lehető legkevesebb negatív hatással vannak a környezetre. Referenciái között szerepel például a "Szemét Világ"- Nemzetközi Öko-Design Fesztivál, Baltic Sea Festival - Green Design kiállítás, Dán Eco Design konferencia, Reet Aus észt redesign kiállítás, DREAMS ON WHEELS dán biciklikiállítás, Fenntarthatóság Napja - eco-design kiállítás, Design Hét öko-design workshop és kiállítás, Néprajzi Múzeum - Eco-design nemzetközi kerekasztal, "Recycling határok nélkül" olasz-magyar redesign kiállítás, IBM cégcsoport Eco Event, A Robert Bosch Kft. - Környezetvédelmi fejlesztések konferencia és öko-kiállítás, "made in NOW" Összművészeti Fesztivál - Redesign divatbemutató, Éghajlatvédelmi Törvény Fórum és öko-kiállítás, Hungexpo - Öko-design divatbemutató, Újrahasznosított Hagyományok Nemzetközi öko-design pályázat és csereprogram, Iparművészeti Múzeum -Recycling Gyermek-divatbemutató, Mesterségek Ünnepe - Recyclingkézműves gyerekfoglalkozás, Budavári Palota - Redesign gyermek-divatbemutató, Zöld Szüret Fesztivál - Zöld divatbemutató, Iparművészeti Múzeum - Kreatim öko-design workshop, Iparfejlesztési Közalapítvány - Hulladékkör c. projekt Öko-divatbemutató, Közjótett Rendezvénysorozat - Újrahasznosító kézműves foglalkozás, Ars HUNGARICA Fesztivál - Újrahasznosított Mesék divatbemutató, Gouba Karácsony - Hulladékból ajándék kézműves foglalkozás, Petőfi Csarnok 15. Kézműves és kreatív Kiállítás és vásár Redesign - workshop, Expo EcoSalud - Fira Barcelona & INTERALIA - öko-design kiállítás, Lamberg kastély - Újrahasznosított Mesék divatbemutató, Országos Öko Expo és Bio Fesztivál - Öko-design workshop, Wienna Fashion Night - Eco Fashion Show, stb. "Különösen hatásosnak találom a környezeti nevelés kreatív és interaktív formáit. A művészet és a design eszközeivel széles társadalmi rétegek válnak elérhetővé, így irányítható figyelmük környezetünk megóvásának kérdéseire és feladataira."
Dr. Hornyacsek Júlia

Dr. Hornyacsek Júlia vagyok, hét végén Pest megyében, egy Pesthez Közeli, hagyományait őrző és ápoló kisvárosban élek a családommal, hét közben Pesten, mert ott dolgozom egyetemi docensként. Mindig szem előtt tartottam a környezetvédelem kérdéseit, Németországban, korábbi munkám során tanultam meg, hogy milyen fontos. A civilizált Európában hozzátartoznak ezek az ismeretek az alapintelligenciához, és szégyen a környezetet pusztítani. Tanárként is fontosnak tartom ezt a kérdést, és akkor tudok hitelesen beszélni róla, ha közösségekhez tartozom, akik naprakészek ezen a területen. Egy jó közösséget, friss információkat, tudásom bővülését, lehetőséget a diákjaim számára környezetvédelmi programokra, konferenciákat - ez, amit az egyesülethez való tartozástól várok. Német nyelven beszélek, a szakterületem a katasztrófavédelem, (korábban hivatásos polgári védelmi tisztként dolgoztam), veszélyhelyzet-kezelés és a katasztrófapszichológia. Előadásokat szoktam tartani a katasztrófákkal és az ellenük való védekezéssel és a pszichés hatásukkal kapcsolatban. A munkahelyi leterheltségem jelenleg arra ad lehetőséget, hogy besegítsek bizonyos egyesületi szervezésekbe, a későbbiekben, amikor megismerem az itteni munkát, szívesen vállalok önálló feladatokat is.
Sólyom Barbara

Az ELTE Bölcsész Karán elvégeztem az Olasz szakot illetve a Humánökológia programot, ahol volt alkalmam belekóstolni környezeti nevelési tanulmányokba is. Ezután szerettem volna még közelebb kerülni a táj, a környezet és a természet rejtelmeihez, és beiratkoztam a Kertészeti (ma már Corvinus) Egyetem Tájépítész Karára, amit 2007-ben fejeztem be. Eddig olasztanárként dolgoztam, valamint tájépítészként is kipróbálhattam magam önálló és csapatmunkákban is. 2009-ben kerültem a Magosfa Terepi vezető képzésére, utána részt vettem néhány önkéntes munkában, 2011 elejétől pedig már mint munkatárs veszek részt az Alapítvány mindennapi életében. Itt ismerkedtem meg az MKNE egy-egy tagjával, majd az idei OT-n egy nagyobb, jókedvű csapattal. Szívesen vállalok adódó pedagógiai, szervezési feladatokat. (Egyik kedvencem a puli.)
Szász Éva

Nem könnyű a feladat, hogy néhány sorba sűrítsem 64 évet meghaladó élettapasztalataimat, tevékenységeimet és elétek tárjam eddigi életutamat. Egyet bizton állíthatok, nem vagyok könnyű ember, sőt mondhatni, hogy kicsit túl-komplikált. Történelem, könyvtár és levéltárszakon végeztem az ELTE Bölcsészkarán 1974 -ben. Eredetileg kutató történész és régész szerettem volna lenni, de egész életemben másfelé terelt a sors, így ennek a szakterületnek mindig csak a perifériáján mozogtam. A régészet, mint hőn szeretett vágyálom, asztalfiókba záratott számtalan kiadatlan vers, elbeszélés és elmélkedő-filozófikus-esszé írásom mellé. Ma, ezekre gondolva, úgy ítélem meg, hogy bizonyára én nem érhettem meg arra, hogy vágyaim teljesüljenek, illetve írásaim sem üthették meg azt a mércét, hogy érdemben kiadásra kerüljenek.... Bár, hogy a jövő mit hoz, sohase lehet tudni! Az egyetem befejezése után 1 évvel férjhez mentem, 2 lányom született, így hosszabb aktívabb munkavégzésre kezdetben nem igen volt alkalmam. Gyermekeim nevelése sok évre kivont a köz-ért való cselekvésből, de, mint az életet, és a növekvő gyermeki értelmet csodáló anya, úgy érzem ez az anyasági időszak volt életem leggyönyörűbb, legmozgalmasabb és legtanulékonyabb szakasza. A gyermekeimmel együtt fejlődve, a velük való pár éves közös, szoros és szeretetteli együttlétben, őket nevelve és általuk tanulva válhattam azzá, aki mai napra lettem. Nagyon termékeny idő volt ez életemben. Szakmai fejlődésem gyermekeim fokozatos elengedése után következett. Különböző könyvtárakban, nyelviskolákban dolgoztam. Legértékesebb szakmai-pedagógiai időszakot az jelentette számomra, amikor nagy kihívásként külföldiek magyar nyelvtanításába kezdtem az 1990-es években. Az a rendkívül kreatív és vonzó nyelvtanítási metódus, amelyet az International House Language School nyelviskolában, a Bimbó úton megtapasztaltam, hosszú évekre elkötelezett emellé a szakma mellé. 12 évig foglalkoztam a legkülönbözőbb országból érkező, magyar nyelvet és kultúrát megismerni szándékozó külföldiek tanításával. Ugyanakkor érdeklődve figyeltem a hazai civil szféra ébredezését, az első természetvédő mozgalmak és egyesületek szerveződését és ennek hatására beléptem több egyesületbe, például kedvenc sport hobbimat kielégítő Városi Biciklizők Baráti Társaságába. Velük együtt végig kerékpároztam kicsiny hazánk sok szép táj egységét, városát, hegyeit, majd az itt kialakuló baráti körrel már távolabbi országokba, Hollandiába, Németországba, Szlovákiába, Ausztriába és a Trieszti félszigetre is eljutottam kerékpárral. A kerékpáros élmények fantasztikusan kitágították és gazdagították látókörömet, bepillantást engedtek saját hazánk és a szomszédos országok gazdasági, társadalmi, és kulturális állapotának felmérésébe, lehetőséget adva az egymáshoz való viszonyítás, a jó és rossz irányú társadalmi tendenciák felismerésére. A természetvédelem ezekben az években vált igazán szívügyemmé. Látva és megtapasztalva Magyarország csodálatos természeti adottságait, kulturális értékeit döbbentem kezdtem figyelni a fogyasztás és a profit érdekében megjelenő, minden moralitástól mentes pusztítás felmérhetetlen hatású természeti és környezeti károkozásait. A szakmai és emberi fejlődésem következő állomása lett, amikor 2000-ben magánéleti válságok megélése után, elszegődtem a közoktatásba. 3 évig dolgoztam a XXII. kerületben lévő Nádasdy Kálmán Művészeti Iskolában, majd amikor ebben az iskolában igazgatási és átszervezési gondok léptek fel megpályáztam mai munkahelyemet, a Xántus János Gyakorló Középiskolát. Immáron, 9. éve vagyok ebben az iskolában egy gyönyörű iskolai könyvtár vezetője. Ha lehet mondani, itt a szakmai lehetőségek csúcspontjára értem, hiszen kiteljesedhettem, mint könyvtáros és műveltség terjesztő és mint a köz-ért, a természetvédelemért végre aktívan is tenni akaró tanárember. Egyik legnagyobb vezetőmnek, és példaképemnek iskolánk névadóját, a ma alig ismert tudóst, felfedezőt és közéleti személyiséget Xántus Jánost tekintem, akiről az elmúlt évben tanulmányt is írtam: "Xántus János írásai a humánetika és a természetvédelem megközelítéséből" címmel. Jelenleg Zsámbékon élek, Párommal, Szemethy Imre grafikusművésszel. Zsámbékról járok be dolgozni mindennap. A napi több órás utazás sok mindenre lehetőséget teremt, elsősorban a gondolkodásra, az élettapasztalatok összegyűjtésére, az emberi élet értékelésére. Párommal aggódva figyeljük, hogy a mai világban, jelen civilizációnkban egyre rosszabb irányba fordulnak a dolgok, uralkodik a romboló erő úgy a természetben, mint az emberi értékekben és a műveltségben, de hiszünk abban, hogy ezt a folyamatot bátor kiállással, józan ítélőképességgel, helyes gondolkodással, és kitartó munkával meg lehet fordítani! Ezért léptem be Közétek, a Magyar Környezeti Nevelési Tanárok Egyesületébe, hogy itt is tehessek valami fontosat ennek érdekében.
mondok_zsuzsa.jpg
Mondok Zsuzsa

Biológia-földrajz szakos középiskolai tanárként az ELTE TTK-n végeztem, majd 2 évig egy kéttannyelvű gimnáziumban tanítottam. Ezután egy CEU ösztöndíjjal környezetvédelmet tanultam Angliában, és hazajöve egy környezeti tanácsadó cégnél főként környezeti hatásvizsgálatok készítésével foglalkoztam. Az elmúlt 16 évben elsősorban a gyerekeimet neveltem. Mellette tanultam Európa tanulmányokat, terepi vezetést és szakfordítást, illetve részidőben fordítottam, részt vettem különböző környezetvédelmi tanulmányok készítésében és egy ideig a szentendrei Napórásház környezeti nevelési programjaiban.
balogh_bettina.jpg
Balogh Bettina

Balogh Bettina vagyok, 1989. május 5-én, Mohácson születtem, jelenleg itt élem a mindennapjaimat is. Kisgyermekkorom óta rengeteget vagyok a szabadban, főként a Duna menti területeken. Nagyon sokat jelent számomra a természetben eltöltött idő, ott érzem magam igazán otthon. Természetszeretetem és a madarak iránti érdeklődésem 2003-ban vezetett először a Sumonyi Madárvonulás-kutató Állomás táborába, amely sok szempontból meghatározó jelentőségű volt. 2004 óta vagyok tagja a Magyar Madártani Egyesület Baranya megyei helyi csoportjának. Szabadidőmben, ha tehetem, önkéntesként segítem a munkájukat, különböző rendezvények lebonyolításában. Viszonylag korán eltökéltem, hogy pedagógusi pályán szeretnék majd elindulni. 2007-ben elhagytam hát a Dunát, hogy meghódítsam a Tisza-partot is. Ekkor kezdtem el tanulmányaimat az SZTE Természettudományi és Informatikai Karán Biológia Bsc szakon, majd korábbi elhatározásomhoz hűen, tanári szakirányra jelentkeztem, később felvettem mellé a földrajzot minor szakként. Szakdolgozatomat már a környezeti nevelés témakörében készítettem el, melyhez sok segítséget kaptam Adorján Ritától és Scheitler Adrienntől, a Mecsek Erdészeti Zrt. Mókus Suli Erdészeti Erdei Iskola és Erdő Házában eltöltött gyakorlatom alatt. A terepi oktatásba és az erdei iskoláztatásba is ez idő alatt lettem szerelmes és azt hiszem, ebben a típusú oktatásban találtam meg igazán, amit a későbbiekben is szeretnék csinálni életem során. Két év kihagyás után, jelenleg munka mellett készülök az államvizsgámra. Ugyanakkor egyetemi kihagyásom alatt sem tétlenkedtem, Pécsen, a Comenius Szakközépiskola és Szakiskolában Utazás ügyintézőnek tanultam egy évig, OKJ-s képzés keretében, fél éve pedig Mohácson dolgozom egy drogériában. Utóbbi csupán átmeneti állapot, mindenképp szeretném folytatni egyetemi tanulmányaimat Msc képzésben is.Ha pedig mindezeken felül is marad még időm, azt olvasással töltöm, hímzek vagy minden egyéb dologgal foglalkozom, ami kreativitást igényel. A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület iránt még a szakdolgozatom írásakor kezdtem el érdeklődni, s figyelemmel kísérni a működését. Nagy örömmel töltött el, hogy részt vehettem a szeptemberben megrendezett konferencián. Fantasztikus négy nap volt. Ezen esemény alkalmával léptem be az egyesületbe, ami már önmagában is fontos dolog számomra. Jó érzéssel tölt el, hogy immáron én is tagja lehetek ennek a kiváló egyesületnek és bízom benne, hogy ez még csak a kezdet volt.
szeger_katalin.jpg
Széger Katalin

A fenntartható fejlődés társadalomtudományi ágáról érkezem, bölcsész-társadalomtudományi, tanári végzettséggel rendelkezem. Az elmúlt 6-7 évben elsősorban a globális nevelés, a fenntartható fejlődés társadalmi vonatkozásaival, aktív állampolgárságra neveléssel, demokratikus szervezetfejlesztéssel, tanár-továbbképzéssel, ifjúsági programokkal, oktatáskutatással foglalkoztam. Tapasztalattal rendelkezem mind az állami, mind a non-profit és for-profit szektorokból. Dolgoztam tananyagfejlesztőként, demokratikus állampolgárságra nevelési szakpolitikai ajánlást szerkesztettem és vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kutatásával és fejlesztésével is foglalkoztam. Aktív állampolgársági kutatásaim múlt évben Dániába vittek, ahol a fenntarthatóság környezeti nevelési kérdéseiben is elmélyülhettem. Krogerupban, egy népfőiskolán tanultam környezeti nevelésről, terepi tanulásról, globalizációról, a fenntartható fejlődés rendszerszintű vizsgálatáról. Öko-farmokon dolgoztam, megújuló energiaforrásokra épülő szigeteken jártam, iskolákat látogattam, a tanárképző egyetemen folyó környezeti és állampolgári nevelési kutatásokkal ismerkedtem. Szenvedélyemmé vált a demokratikus társadalmi, aktív állampolgársági és környezeti nevelés összekapcsolása, annak elősegítése, hogy az oktatás, az élethosszig tartó tanulás alapjaivá váljanak.